Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν τον καταναλωτή να στραφεί σε ένα προϊόν. Ένας από τους πιο σημαντικούς είναι και το packaging. Το να βρούμε ένα έξυπνο προϊόν είναι σίγουρα μεγάλη πρόκληση, μα ακόμα μεγαλύτερη είναι να βρούμε την κατάλληλη συσκευασία για να το αναδείξουμε και να συνοδεύσουμε.
Πάμε λοιπόν να δούμε αναλυτικά όλα όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το packaging. Τι είναι το packaging; Γιατί είναι χρήσιμο; Και φυσικά, αυτό που είναι και το ζητούμενο, πώς μπορεί η επιχείρησή μας να βγει κερδισμένη από αυτό;
Τι είναι το packaging;
Αν θέλουμε να δώσουμε έναν σύντομο ορισμό για το packaging, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η διαδικασία που θα παρουσιάσουμε το προϊόν στον τελικό μας καταναλωτή. Περιλαμβάνει τον τρόπο που θα χρησιμοποιηθούν συγκεκριμένα υλικά έτσι ώστε να προστατεύσουν τα προϊόντα μας, τον τρόπο που θα τα προβάλλουν και θα τα διαφημίσουν. Υπάρχουν όμως και αυτοί που λένε: «Η συσκευασία είναι απλά μία συσκευασία. Το προϊόν είναι αυτό που έχει σημασία».
Αν έχετε και εσείς την παραπάνω άποψη, μήπως θα πρέπει να την ξανασκεφτείτε; Με βάση το μάρκετινγκ και τις έρευνες που έχουν γίνει κατά περιόδους στους καταναλωτές, το packaging παίζει σπουδαιότερο ρόλο απ’ όσο ίσως φανταζόμασταν αρχικά. Μάλιστα δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η συσκευασία είναι εξίσου σημαντική με το ίδιο το προϊόν.
Η συσκευασία είναι η πρώτη εικόνα που αντικρίζει ο καταναλωτής και όπως όλοι ξέρουμε η πρώτη εικόνα είναι πρωταρχικής σημασίας για την αγοραστική μας επιλογή. Βρίσκετε ακόμα τη θεωρία αυτή παρατραβηγμένη;
Πάμε να δούμε και να σκεφτούμε παγκόσμιους κολοσσούς, όπως η Coca – Cola η οποία εδραίωσε το όνομά της με τη συσκευασία της. Πηγαίνοντας στο σούπερ μάρκετ είναι σίγουρο ότι όλοι μας μπορούμε να ξεχωρίσουμε με «κλειστά μάτια» το μπουκάλι της Coca – Cola και να το αγοράσουμε χωρίς δισταγμό. Γιατί γίνεται αυτό; Γιατί αναγνωρίζουμε τη συσκευασία, εμπιστευόμαστε το προϊόν και το προτιμάμε χωρίς καν να ψάξουμε για άλλα αντίστοιχα προϊόντα, τα οποία μπορεί να είναι εξίσου καλά. Αυτό το μικρό αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα δείχνει τη δύναμη του καλού και δυνατού packaging.
Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει το ιδανικό packaging;
#1 Να είναι ποιοτικό:
Δεν αρκεί η ποιότητα του προϊόντος για να πουληθεί, χρειάζεται και ένα εξίσου ποιοτικό packaging. Η κακή ποιότητα της συσκευασίας προδιαθέτει αρνητικά τον καταναλωτή, ότι και το προϊόν που θα πάρει στα χέρια του είναι εξίσου κακό. Μα και μετά την αγορά του προϊόντος, είναι σημαντικό, το προϊόν να φτάσει στον προορισμό του με ασφάλεια. Γι’ αυτό, όταν φτάσουμε στο σημείο της επιλογής συσκευασίας, είναι προτιμότερο να επιλέξουμε μία στιβαρή, από ποιοτικές πρώτες ύλες συσκευασία, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να ξοδέψουμε λίγα παραπάνω χρήματα. Το αποτέλεσμα θα μας αποζημιώσει.
#2 Να είναι λειτουργικό:
Είναι εξαιρετικά σημαντικό το packaging ενός προϊόντος να μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί
και να εκτελέσει και άλλο ρόλο πέρα από αυτόν της ασφαλούς μεταφοράς του προϊόντος. Να
είναι εύχρηστο, ώστε να χρησιμοποιηθεί ξανά από τον καταναλωτή σε διαφορετική ίσως
περίσταση.
#3 Να είναι έξυπνο, εντυπωσιακό και καινοτόμο:
Προσδίδει τεράστια αξία και κύρος το να συνδέσει ο καταναλωτής το προϊόν με μία εντυπωσιακή συσκευασία. Δίνει αμέσως την εντύπωση ότι πίσω από ένα προσεγμένο packaging κρύβεται ένα brand που δίνει έμφαση στη λεπτομέρεια.
#4 Να σέβεται το προϊόν:
Μία κατάλληλη και καλά μελετημένη συσκευασία δείχνει τον σεβασμό που ο ίδιος ο επιχειρηματίας δίνει στο προϊόν του, και όταν ο ίδιος το σέβεται αυτομάτως αυτό κάνει και ο πελάτης του.
Πώς μπορούμε να επωφεληθούμε από την επιλογή του σωστού packaging;
● Βελτιστοποιεί την εμπειρία του καταναλωτή:
Η χαρά κάθε επιχειρηματία που βγάζει ένα προϊόν στη αγορά είναι να δέχεται θετικά σχόλια γι’ αυτό. Ένα μεγάλο μέρος της ικανοποίησης του καταναλωτή, οφείλεται στο packaging. Είναι η πρώτη εικόνα που θα έχει κάποιος που θα πιάσει στα χέρια του το προϊόν, οπότε οφείλουμε να βάλουμε τα δυνατά μας για να προδιαθέσουμε θετικά τον πελάτη. Όταν το packaging ικανοποιεί οπτικά και πρακτικά τον χρήστη τότε σημαίνει ότι έχουμε πετύχει την βελτιστοποίηση της εμπειρίας του σε σχέση με το προϊόν.
● Αυξάνει την αξία του προϊόντος:
Η συσκευασία επιδρά στην αντίληψη των καταναλωτών για την αξία του προϊόντος. Από την προσωπική εμπειρία που έχει ο καθένας μας ως καταναλωτής, ίσως παρατηρήσει ότι προϊόντα, τα οποία μπορεί να κοστίζουν περισσότερο από κάποια άλλα, προτιμούνται λόγω της εντυπωσιακής τους premium συσκευασίας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ίδια η ποιότητα των προϊόντων είναι καθοριστικός παράγοντας, αλλά σε πολλές περιπτώσεις μία εξαιρετικής ποιότητας συσκευασία προσαυξάνει την ποιότητα τους προϊόντος. Αντίθετα, ένα κακής ποιότητας packaging δημιουργεί την αντίληψη ότι και το προϊόν θα είναι εξίσου κακό, κάνοντας τους καταναλωτές επιφυλακτικούς να το αγοράσουν.
● Δημιουργεί πιστούς πελάτες:
Το παραπάνω παράδειγμα με την Coca – Cola, μπορεί να εξηγήσει πως το packaging είναι ικανό να δημιουργήσει πιστούς πελάτες. Ο καταναλωτής σκέφτεται όχι μόνο λογικά αλλά και με συναίσθημα. Του αρέσει να δημιουργεί δεσμούς με το προϊόν που καταναλώνει. Επομένως, ως μέρος του προϊόντος η συσκευασία έχει καθοριστική επίδραση στα συναισθήματα και τις επιθυμίες του χρήστη – καταναλωτή.
● Διαφημίζει από μόνο του το προϊόν:
Είναι πολύ πιθανό να μην βρίσκεστε στο κατάστημα ή στο σπίτι του καταναλωτή, όταν θα παραλάβει το προϊόν,, οπότε δε θα μπορείτε να μιλήσετε γι’ αυτό. Το packaging όμως μπορεί να το κάνει για εσάς. Δημιουργώντας μία συσκευασία που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και τις ανάγκες του προϊόντος, θα την αφήσετε να «διηγηθεί» από μόνη της την «ιστορία» του. Και όταν μία συσκευασία το πετυχαίνει αυτό, μπορεί να γίνει η καλύτερη διαφήμιση για το ίδιο το προϊόν και την επωνυμία του. Θα το διαφημίσει, θα το ταξιδέψει, θα το κάνει γνωστό! Σκεφτείτε την πιθανότητα της επαναχρησιμοποίησης της συσκευασίας ή ακόμα και την προβολή αυτής στα social media (unboxing) του καταναλωτή.
● Αυξάνει το κύρος της επιχείρησής μας:
Όταν ο καταναλωτής αντικρίζει το προϊόν που θα αγοράσει, καλά τοποθετημένο μέσα σε μία ασφαλή, εντυπωσιακή και λειτουργική συσκευασία τότε αυτό αμέσως χαρακτηρίζει θετικά την επιχείρηση που το προσφέρει στην αγορά.
Με λίγα λόγια το packaging είναι η συνολική εμπειρία του χρήστη. Σκεφτείτε πόσες εταιρείες
κατάφεραν να ξεχωρίσουν στα μάτια των καταναλωτών λόγω της μοναδικής – ιδιαίτερης
συσκευασία τους. Καλαίσθητες και υψηλής ποιότητας συσκευασίες μπορεί να αποκτήσει κάθε
είδους επιχείρηση ανεξαρτήτως το μέγεθός της.
Η Xenos Packaging είναι η νούμερο 1 εταιρία packaging στην Ελλάδα και διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία, την πολυετή εμπειρία και το εύρος επιλογών που χρειάζεται, ώστε να δημιουργήσει μια μοναδική, εντυπωσιακή, καινοτόμα και εύχρηστη συσκευασία – ένα packaging που θα εξοικειώσει το brand με τον καταναλωτή, συμβάλλοντας στον απώτερο σκοπό κάθε επιχείρησης: αύξηση πωλήσεων και αναγνωρισιμότητας.