Όταν πρόκειται να επιλέξουμε τη συσκευασία, η επιλογή χρώματος είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία για τη προσέλκυση πελατών.
Εκτός από το σχήμα και το μέγεθος της συσκευασίας, το χρώμα είναι ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία ή όχι του packaging.
Το χρώμα, σύμφωνα με τη ψυχολογία των χρωμάτων, έχει τη δύναμη να προκαλεί σκέψεις και συναισθήματα. Να ελκύει ή να απωθεί τον καταναλωτή. Όσο ποιοτικό και καλό κι αν είναι το προϊόν, η συσκευασία μπορεί να το αναδείξει παραπάνω ή να «ρίξει» την αξία του.
Λαμβάνοντας υπόψιν τις πολιτισμικές παραλλαγές που επηρεάζουν σε κάποιες χώρες το νόημα ορισμένων χρωμάτων, υπάρχουν συγκεκριμένες ψυχολογικές επιδράσεις προς τους ανθρώπους.
Π.χ. μόλις ο καταναλωτής δει μία κόκκινη συσκευασία αμέσως το μυαλό του θα πάει σε ένα προϊόν γεμάτο πάθος και ενέργεια. Αν πάλι στο packaging κυριαρχεί το πράσινο, θα περιμένει ένα υγιεινό προϊόν, οικολογικό που να του εμπνέει ασφάλεια και εμπιστοσύνη.
Στη σημερινή εποχή η συσκευασία αποτελεί μέρος του μάρκετινγκ. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Σχεδιαστών των ΗΠΑ Mittleman/Robinson «Η συσκευασία είναι ο σιωπηλός πωλητής και ταυτόχρονα το τελευταίο πράγμα που βλέπουν οι πελάτες πριν αποφασίσουν να αγοράσουν κάτι».
Πώς να επιλέξουμε τα σωστά χρώματα για τη συσκευασία της επιχείρησής μας;
Για να επιλέξουμε το κατάλληλο χρώμα για τη συσκευασία ενός προϊόντος, θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας κάποιες παραμέτρους, και να γνωρίζουμε τις απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις:
· Ποιος είναι ο καταναλωτής;
Οι καταναλωτές, αυτοί για τους οποίους προορίζεται το προϊόν, θα πρέπει να μπορούν να συνδεθούν με τα χρώματα της συσκευασίας. Αξίζει να επενδύσουμε χρόνο και να σκεφτούμε, ποιοι είναι οι πελάτες μας; Ποιες είναι οι ανάγκες και τα κίνητρά τους; Το φύλο, η ηλικία, το κοινωνικοοικονομικό status τους; Πάμε να δούμε πώς απαντώντας σ’ αυτά τα ερωτήματα ένα προς ένα, μπορούμε να επιλέξουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια το ιδανικό χρώμα συσκευασίας.
· Ποια είναι η ηλικία των πελατών μας;
Αν πουλάτε παιδικά προϊόντα (παιχνίδια, παιδικές τροφές, χυμούς κλπ.) βεβαιωθείτε ότι η συσκευασία σας στοχεύει τόσο τους γονείς, που θα πληρώσουν το προϊόν, όσο και τα παιδιά τους, καθώς αυτοί θα το ζητήσουν! Γι’ αυτό το λόγο επιβάλλεται η συσκευασία να είναι φωτεινή, με έντονα χρώματα και γιατί όχι πολύχρωμη. Την ίδια νεανική λογική θα έχει αντίστοιχα και η γραμματοσειρά, η οποία δεν θα πρέπει να είναι αυστηρή με γωνίες, αλλά με καμπύλες και απαλή γραφή.
· Ποιο είναι το φύλο τους;
Ενώ τα αγαπημένα χρώματα είναι υποκειμενικά για κάθε άτομο, μία έρευνα που έκανε η εταιρία Xerox σε παγκόσμιο επίπεδο, υποστηρίζει ότι οι άνδρες και οι γυναίκες έχουν συγκεκριμένες προτιμήσεις. Οι μελέτες δείχνουν ότι το μπλε είναι το top χρώμα και στα δύο φύλα. Αυτό εξηγείται εύκολα αν σκεφτεί κανείς ότι το μπλε σχετίζεται με το καθαρό του νερού, του ουρανού, την ηρεμία και την αλήθεια.
Επόμενο στις προτιμήσεις των γυναικών έρχεται το μωβ, τη στιγμή που στους άντρες καταλαμβάνει την τελευταία θέση. Σταθερή αξία και για τα δύο φύλα είναι το πράσινο και μετά το κόκκινο.
Αν αναρωτιέστε γιατί το ροζ δεν είναι μέσα στις προτιμήσεις των γυναικών, αυτό συμβαίνει γιατί συμπεριλαμβάνεται στην παλέτα αποχρώσεων του κόκκινου.
· Ποιο είναι το κοινωνικοοικονομικό status τους;
Αν το προϊόν που θα πουλήσετε απευθύνεται σε ευκατάστατους ανθρώπους με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, τότε τα 2 πιο κλασικά χρώματα είναι το μαύρο και το λευκό. Και τα δύο χρώματα έχουν αποδειχθεί ότι προσθέτουν ένα κύρος και εξαιτίας του μινιμαλιστικού τους χαρακτήρα, προσδίδουν αίγλη και φινέτσα. Πολύ σπάνια θα δείτε ακριβά προϊόντα να βρίσκονται σε πολύχρωμες συσκευασίες. Αντίθετα, αν πρόκειται για προϊόν που απευθύνεται σε μεγάλη μερίδα ανθρώπων και «ποντάρετε» στην κατανάλωση και στο mass consumption, τότε σίγουρα θα ήταν καλό να επιλέξετε έντονα χρώματα ή και συνδυασμούς έντονων χρωμάτων.
· Ποιες είναι οι ανάγκες και τα κίνητρά τους;
Τελευταία, αλλά όχι λιγότερο σημαντική ερώτηση, είναι τι συναίσθημα αποζητούν να λάβουν οι καταναλωτές από την κατανάλωση του προϊόντος. Θέλουν να νιώσουν χαρά; Τότε φροντίστε να συσκευάσετε το προϊόν στα χρώματα του πορτοκαλί ή του κίτρινου, τα οποία παραπέμπουν σε αυτά τα feelings. Μήπως θέλουν να τους εξάψετε την φαντασία; Επιλέξτε το σαγηνευτικό μωβ ή το μυστηριώδες μαύρο.
Τι μήνυμα χρειάζεται να περάσει το προϊόν;
Το χρώμα θα πρέπει υποσυνείδητα να «περνάει» το μήνυμα που θέλουμε να δώσουμε στους καταναλωτές μας. Τι σημαίνει αυτό; Όταν πιάνουν στα χέρια τους το προϊόν ποια θα είναι τα συναισθήματά τους; Πρόκειται για ένα προϊόν πολυτελές ή καθημερινής χρήσης; Είναι παιχνιδιάρικο; Επαγγελματικό; Συντηρητικό; Έχοντας λάβει υπόψη αυτά τα βασικά θέματα, θα διαλέξουμε και τα χρώματα που ανταποκρίνονται σ’ αυτά.
Πώς μπορεί να ξεχωρίσει το προϊόν από τον ανταγωνισμό;
Κανένας δε θέλει το προϊόν του να μπερδεύεται με άλλα στο ράφι. Η ιδανική συσκευασία χρειάζεται να ξεχωρίζει. Επιλέγοντας ένα διαφορετικό χρώμα από αυτά που συνήθως υπάρχουν στον ανταγωνισμό, έχουμε καλύτερες πιθανότητες το προϊόν μας να κάνει αίσθηση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Coca – Cola και η Pepsi. Η Coca – Cola έχει κύριο χρώμα το κόκκινο ενώ η βασική της ανταγωνίστρια, η Pepsi, έχει το αντίθετο χρώμα, το μπλε.
Όσο πιο συγκεκριμένοι γίνουμε στις απαντήσεις μας, τόσο καλύτερη επιλογή χρωμάτων θα κάνουμε.
Τι σημαίνει το κάθε χρώμα στη συσκευασία;
Και αφού έχουμε λάβει υπόψη μας όλα τα παραπάνω στοιχεία, έφτασε η ώρα να δούμε τι συναισθήματα ενεργοποιούν ακούσια τα χρώματα στην ψυχολογία των ανθρώπων.
Ας ρίξουμε μια ματιά στα πιο δημοφιλή χρώματα και τα χαρακτηριστικά που αποδίδονται σ’ αυτά.
Λευκό
Το λευκό είναι το χρώμα της αρμονίας και αυτό γιατί αποτελείται από όλα τα χρώματα της ίριδας. Επικοινωνεί την αθωότητα, την ισότητα, τις νέες αρχές ενώ ταυτόχρονα δίνει την αίσθηση της καθαριότητας και της απλότητας.
Το λευκό επίσης μπορεί να συνδεθεί με την δημιουργικότητα καθώς ο λευκός καμβάς προσφέρει ατέλειωτες δυνατότητες.
Ξεχωρίζει για: Απλότητα, κομψότητα, καθαρότητα, αριστεία
Χαρακτηριστικά brands: Apple, Dove
Μαύρο
Το μαύρο μεταδίδει το αίσθημα της πολυτέλειας και χρησιμοποιείται για προϊόντα υψηλών προδιαγραφών. Κλασικό, με δόσεις εξουσίας. Τείνει να ξεχωρίζει.
Το μαύρο αποπνέει ένα μυστήριο, ενώ δημιουργεί την αντίληψη του βάρους και της σοβαρότητας.
Αναλόγως με τα μηνύματα που θέλουμε να περάσουμε, μπορούμε να προσθέσουμε και διάφορες άλλες χρωματικές λεπτομέρειες, όπως:
Χρυσό: Ο συνδυασμός Μαύρο – Χρυσό δημιουργεί κομψότητα και προοϊκονομεί ένα premium και ακριβό προϊόν.
Ασημί: Το ίδιο μήνυμα με το χρυσό.
Κόκκινο: Η προσθήκη κόκκινου δημιουργεί έναν αισθησιακό χαρακτήρα στον μαύρο καμβά.
Ροζ: Το ροζ μαλακώνει και προσφέρεται για την γυναικεία αγορά.
Ξεχωρίζει για: Αίγλη, Ασφάλεια, Αποτελεσματικότητα
Χαρακτηριστικά brands: Adidas, Gucci
Μπλε
Το μπλε είναι ένα χρώμα που κατά γενική ομολογία τόσο ανδρών όσο και γυναικών αποτελεί αγαπημένο χρώμα.
Αν δεν είμαστε σίγουροι τι χρώμα πρέπει να επιλέξουμε για τις συσκευασίες των προϊόντων μας, το μπλε αποτελεί ασφαλή επιλογή. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι είναι βαρετό, απλά παρέχει αξιοπιστία.
Αν όμως θέλουμε να ξεχωρίσουμε χρησιμοποιώντας μπλε χρώμα, τότε θα πρέπει να βρούμε μία απόχρωση του μπλε που θα μας επιτρέψει να προσελκύσουμε πιο ιδιαίτερο κοινό.
Ένας βασικός κανόνας είναι ότι οι σκούρες αποχρώσεις του μπλε προτιμώνται για τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, ενώ οι πιο παλ και ανοιχτές αποχρώσεις απευθύνονται περισσότερο σε νεότερους πελάτες.
Το μπλε θεωρείται επαγγελματικό, σοβαρό αλλά ανάλογα με την απόχρωση μπορεί να μετατραπεί σε νεανικό, χαριτωμένο και χαλαρό.
Ξεχωρίζει για: Αξιοπιστία, ηρεμία, αρμονία, ασφάλεια
Χαρακτηριστικά brands: Pepsi, Gillete
Πράσινο
Το πράσινο είναι χρώμα που παραπέμπει στην φύση και το περιβάλλον. Ταυτόχρονα προσφέρει ισορροπία και αρμονία. Με βάση τη χρωματική ψυχολογία σχετίζεται με την ασφάλεια, τον πλούτο και την ανάκαμψη.
Αν παρατηρήσουμε τις συσκευασίες που αφορούν το περιβάλλον ή τα βιολογικά προϊόντα σίγουρα θα δούμε να κυριαρχεί το πράσινο χρώμα, σε όποια απόχρωση κι αν είναι.
Ξεχωρίζει για: Ασφάλεια, Αρμονία, Ισορροπία
Χαρακτηριστικά brands: Starbucks, Green Tea
Κόκκινο
Tο κόκκινο τραβάει τη προσοχή! Η κόκκινη συσκευασία προσθέτει ενέργεια, πάθος και δύναμη. Η αίσθηση εντυπωσιασμού είναι φανερή και τα προϊόντα με αυτό το χρώμα ξεχωρίζουν στο ράφι.
Το κόκκινο κυριαρχεί στη βιομηχανία του μάρκετινγκ τροφίμων.
Ξεχωρίζει για: Ενθουσιασμό, πάθος, ενέργεια
Χαρακτηριστικά brands: Coca – Cola, KFC, Vodafone, Kellogg’s, Mc Donalds, Goodys
Κίτρινο
Το κίτρινο είναι το χρώμα της χαράς και της ζωντάνιας. Προσφέρει ενεργητικότητα, ενώ ταυτόχρονα είναι διασκεδαστικό, νεανικό. Ιδανικό για συσκευασίες που απευθύνονται σε παιδιά και εφήβους.
Επιπλέον, οι κίτρινες συσκευασίες συνήθως παραπέμπουν σε δημιουργικότητα και λειτουργούν αναζωογονητικά.
Ξεχωρίζει για: Ευεξία, Διασκέδαση, Ενέργεια, Αισιοδοξία
Χαρακτηριστικά brands: Lego, Schweppes
Πορτοκαλί
Το πορτοκαλί είναι το χρώμα της φιλικότητας και της ειλικρίνειας. Οι επωνυμίες που προτιμούν το πορτοκαλί χρώμα, χαρακτηρίζονται για την αξιοπιστία, ενώ συνήθως οι καταναλωτές νιώθουν πολύ κοντά στην επιχείρηση.
Πολλά προϊόντα τροφίμων εμπιστεύονται τη πορτοκαλί συσκευασία.
Ξεχωρίζει για: Φιλικότητα, Διασκέδαση
Χαρακτηριστικά brands: Fanta, Carroten, Uncle Bens
Η εταιρεία και οι άνθρωποι της XENOS PACKAGING, χρόνια στο χώρο των συσκευασιών, γνωρίζουν καλά πόσο σημαντική είναι η επιλογή του χρώματος για την τσάντα σας ή την εκάστοτε συσκευασία! Γι’ αυτό, μπορούν να σας κατατοπίσουν και να σας βοηθήσουν να επιλέξετε χρώματα, σύμφωνα με τις παραπάνω παραμέτρους που αναλύσαμε, ώστε να ξεχωρίζετε στην αγορά και να έλκετε τους πελάτες σας με απλές τεχνικές.