Είστε Επιχειρηματίες με Κατάστημα Λιανικής; Είστε Ήρωες!

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το λιανικό εμπόριο θεωρείται όχι μόνο ένας από τους σημαντικότερους τομείς της ελληνικής οικονομίας αλλά και βασικό σημείο αναφοράς όλης της οικονομικής της ιστορίας, δημιουργώντας τον πυρήνα της κοινωνικοοικονομικής βάσης της Ελλάδας.

Αποτελεί μία από τις πρώτες και πιο αναγκαίες μορφές επιχειρηματικότητας: επιχειρήσεις λιανικής που συμπεριλαμβάνουν, ανάμεσα σε άλλα, καταστήματα ένδυσης (ρούχα, εσώρουχα, πιτζάμες, κλπ.) υπόδησης, αξεσουάρ (κοσμήματα/μπιζού, ρολόγια, τσάντες), αθλητικών ειδών, παιχνιδιών, ειδών δώρων, ειδών οικιακής χρήσης (π.χ. υφασμάτων/λευκών ειδών), οπτικών, βιβλιοπωλεία, φαρμακεία, και άλλα καταστήματα αγοράς, συνθέτουν το επιχειρηματικό μωσαϊκό της χώρας μας.

Κατά τη διάρκεια της κρίσης που έφερε η πανδημία τα τελευταία δύο χρόνια, είδαμε πολλές προσωπικότητες να χειροκροτούνται για τις προσπάθειες και το αναγνωρίσιμο έργο τους. Εμείς, στην Xenos Packaging, θέλουμε να επεκτείνουμε αυτό το χειροκρότημα σε όλους τους συναδέλφους και πελάτες μας, επιχειρηματίες σαν εμάς, που αρκετές φορές επισκιάζονται και οι προσπάθειές τους δεν αναγνωρίζονται όσο θα έπρεπε.

Και ακριβώς επειδή ακόμη διανύουμε μία περίοδο γενικότερης– οικονομικής και όχι μόνο – αστάθειας, οπότε θα μπορούσαν να προκύψουν και άλλες κρίσεις, θέλουμε να αναγνωρίσουμε και να υπογραμμίσουμε όλους τους λόγους για τους οποίους οι Έλληνες επιχειρηματίες, με καταστήματα λιανικής, αξίζουν τον τίτλο «ήρωες της σύγχρονης εποχής».

Ο επιχειρηματίας λιανικής είναι Ήρωας

Γιατί είναι Ήρωες:

#1 Μη-σταθερή Φορολογική Πολιτική

Έχουν να αντιμετωπίσουν το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει σταθερό φορολογικό σύστημα – με διαφορετικά φορολογικά νομοσχέδια να παρουσιάζονται και μέσα στο ίδιο έτος ορισμένες φορές – το οποίο όχι μόνο τους «πετάει» εκτός προϋπολογισμού αλλά τους εξαναγκάζει να ζουν με το εξής οξύμωρο: τη συνθήκη της αστάθειας σαν…σταθερό κομμάτι της καθημερινότητάς τους.

#2 Εκπτώσεις

Έχουν να συνυπολογίσουν, μέσα σε όλα, και τις εκπτώσεις στις οποίες πρέπει να προβούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα μέσα στη χρονιά και, μάλιστα, οι πρόσφατες αναταράξεις, στην μετά-covid εποχή, τούς ώθησαν να προχωρήσουν σε προσφορές και κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου – προκαλώντας ανασφάλεια και άγχος για τον συνολικό τους τζίρο, όπως είναι φυσικό.

#3 Επιταγές

Με την αγορά του νέου εμπορεύματος και τις επιταγές εξόφλησης που συνδέονται άρρηκτα με αυτό, έχουν συνέχεια στο μυαλό τους σοβαρές οικονομικές εκκρεμότητες που βρίσκονται σε αναμονή. Λόγω διαφόρων δυσμενών συνθηκών, εάν δεν προβούν σε πωλήσεις, κινδυνεύουν να φανούν όχι μόνο αναξιόπιστοι αλλά και «κακοπληρωτές» – κάνοντάς τους, η κατάσταση αυτή, να ζουν μέσα σε κλίμα μεγάλης αγωνίας και άγχους.

#4 Κλιματικές Αλλαγές

Οι τεράστιες καταστροφές της φύσης σε όλο τον πλανήτη, οι επαναλαμβανόμενες απειλές εναντίον του περιβάλλοντος και η δυσμενής κατάσταση του οικοσυστήματός μας, έχουν, δυστυχώς, ανατρέψει τις κάποτε διακριτές εποχές του χρόνου, δημιουργώντας αλαλούμ και χάος στις καιρικές συνθήκες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε τώρα.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, βέβαια, να επηρεάζονται αρνητικά και όλοι οι Έλληνες επιχειρηματίες/καταστηματάρχες που παρέχουν εποχιακά είδη και είδη ένδυσης-υπόδησης, ανάμεσα σε πολλά άλλα. Για παράδειγμα, τα ρούχα της κάθε σεζόν έχουν, πλέον, μικρή «εποχή».

#5 Περιβάλλον & Ευαισθητοποίηση

Ταυτόχρονα, τα νέα αυτά περιβαλλοντολογικά δεδομένα έχουν ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές και έχουν αυξήσει τις προσδοκίες τους από τις επιχειρήσεις, αναφορικά με τις δράσεις των τελευταίων και τον αντίκτυπο στην κοινωνία και στο περιβάλλον.

Επομένως, σε αυτό το πλαίσιο, οικολογικού προσανατολισμού, οι επιχειρηματίες λιανικής έχουν να αντιμετωπίσουν τις καινούριες απαιτήσεις που επιβάλλει η εποχή μας και στρέφονται σε πιο ακριβά είδη συσκευασίας που προβάλλουν την οικολογική τους συνείδηση, αφενός, και αναδεικνύουν τη δική τους ευαισθητοποίηση προς το περιβάλλον και τα «θέλω» των πελατών, αφετέρου.

 

#6 Πελάτες

Εάν, μάλιστα, μία επιχείρηση μέσα από ενέργειές της – ή έλλειψη αυτών – κλονίσει την εμπιστοσύνη των πελατών, οι τελευταίοι πολύ εύκολα την τιμωρούν είτε σταματώντας εντελώς είτε μειώνοντας τις αγορές των προϊόντων της.

Επίσης, πολλές φορές, ενθαρρύνουν και άλλους πελάτες να ενεργήσουν ανάλογα – κάτι που επιτυγχάνουν, κυρίως, μέσω αρνητικών σχολίων σε πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή γενικώς μέσω λεκτικής δυσφήμισης.

Εκτός αυτού, μέρος του επαγγέλματος είναι η ενίοτε άσχημη ψυχολογία και η ενδεχομένως κακή διάθεση των πελατών – ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά και γενικότερα – ή ακόμα και ο άσχημος τρόπος ομιλίας που ίσως έχουν απαιτώντας να εξυπηρετηθούν γρήγορα, μην έχοντας πολλή ανοχή ή κατανόηση ούτε σε ώρες αιχμής.

  • Με την έναρξη της πανδημίας, πολλοί επιχειρηματίες λιανικής δεν είχαν σχέδιο επιχειρηματικής συνέχειας ή τις αναγκαίες υποδομές για την υποστήριξη εξ αποστάσεως εργασίας. Όλοι, όμως, έδειξαν τεράστια ικανότητα να προσαρμόζονται, θέλοντας και μη, στις νέες δύσκολες συνθήκες, και είχαν ταχύτατα αντανακλαστικά απέναντί τους.
  • Αυτόματη μείωση πωλήσεων: σύμφωνα με τα αποτελέσματα εξαμηνιαίας έρευνας – βασισμένη σε δείγμα διαφορετικών κλάδων, μεγέθους και περιοχών – του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ακόμα και κατά τη διάρκεια της φετινής χειμερινής εκπτωτικής περιόδου (10 Ιανουαρίου έως 28 Φεβρουαρίου 2022), 9 στα 10 καταστήματα δήλωσαν πτώση τζίρου, «ένα ποσοστό που δεν έχει προηγούμενο και δεν το αντιμετωπίσαμε ούτε κατά την εποχή της οικονομικής κρίσης», όπως τόνισε ο πρόεδρος του Ε.Σ.Α., Σ. Καφούνης.
  • Έπρεπε να στραφούν σε εναλλακτικούς τρόπους πώλησης: να δημιουργήσουν το δικό τους e-shop, να προβούν σε πωλήσεις μέσω τηλεφώνου ή μέσω των κοινωνικών δικτύων.
  • Υποχρεώθηκαν να συμβαδίσουν με τα νέα δεδομένα και να επενδύσουν σε ιστοσελίδες, σε συσκευασίες για το e-shop τους, σε συγκεκριμένη διαφήμιση, προώθηση των εμπορευμάτων τους και σε νέες στρατηγικές μάρκετινγκ.
  • Έπρεπε να προσλάβουν ανθρώπους να διακινούν το ηλεκτρονικό εμπόριο και να χειρίζονται τον εφοδιασμό, οι οποίοι να έχουν αναβαθμίσει τις δεξιότητές τους, ούτως ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στη νέα πραγματικότητα της ψηφιοποίησης των πάντων.
  • Με τα απανωτά lockdowns, τον περιορισμό της κινητικότητας – φυσικά και των πελατών – και τον μεγάλο φόβο για την υγεία, ήρθαν αντιμέτωποι όχι μόνο με το «πάγωμα» των πωλήσεων αλλά και με την απουσία όσων εργαζομένων νοσούσαν μέσα σε ένα κλίμα αβεβαιότητας για το μέλλον. Επιπλέον, είχαν να αντιμετωπίσουν το έξτρα κόστος για ελέγχους πιστοποιητικών των πελατών αλλά και την περιορισμένη στο κοινό είσοδο, που δυσκόλεψε τρομερά την κατάσταση, έπρεπε να μετράνε τον αριθμό των ατόμων, να ελέγχουν ότι φορούν μάσκες, κλπ., υπό την απειλή μεγάλων προστίμων σε περίπτωση απροσεξίας ή λάθους.
  • Τέλος, ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματικούς θεσμούς παγκοσμίως, αυτός του «Επιχειρηματία της Χρονιάς», αφιέρωσε το βραβείο του για το 2020 – μια δύσκολη χρονιά για όλους – στο σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικότητας κάνοντας ακόμα πιο ξεκάθαρη τη μέγιστη σημασία της ελληνικής επιχειρηματικότητας στην επανεκκίνηση της οικονομίας, μέσα στο γενικότερο πλαίσιο απανωτών προκλήσεων που έχουν όλοι οι Έλληνες επιχειρηματίες λιανικής να αντιμετωπίσουν.

Τώρα, στην αρχή ακόμη του 2022, οι μεγάλες προκλήσεις του λιανικού εμπορίου συνεχίζουν να υπάρχουν στον οικονομικό ορίζοντα. Η ευρεία χρήση τεχνητής νοημοσύνης, οι νέοι τρόποι πληρωμής, η χρήση των κρυπτονομισμάτων, η μετάβαση προς ένα «πράσινο» και βιώσιμο εμπόριο, τα επαναχρησιμοποιούμενα προϊόντα, οι ανακυκλώσιμες συσκευασίες, η έμφαση στη μείωση του αποτυπώματος διοξειδίου του άνθρακα, κλπ., υποχρεώνουν, όχι μόνο τους πολίτες, αλλά και τους ιδιοκτήτες καταστημάτων/επιχειρήσεων να ακολουθήσουν κατά πόδας και να συμβαδίσουν με αυτή την άκρως ψηφιακή εποχή.

Παρά την αβεβαιότητα που κρύβει το μέλλον, πάντως, είναι βέβαιο ότι κάθε είδους επιχειρηματίας λιανικής θα διατηρήσει την αισιοδοξία και το χαμόγελό του γιατί είναι ο πραγματικός ήρωας της σύγχρονης εποχής.